ALGEMEEN

Onze kijk op het (woon-) gebied

  • Gebied bijzonder, ook smalste verbinding tussen Rijn en Veluwe
  • Rand van de stad, karakter meer dorps dan stads
  • Sociale structuur is sterk / oa gekenmerkt door sociale ontmoetingsplaats (geitenweitje) Daarom ook rekening houden met de bevindingen uit het rapport van de universiteit van Wageningen: ”een dorp in de stad”.
  • Verbondenheid met omgeving is ook sterk. Het open, groene, agrarische karakter wordt zeer gewaardeerd.

Onze wensen t.a.v de planontwikkeling

  • Integraal plan voor de ontwikkeling van voormalige Kema gebied, Elektrum/Defensiehaven en het Hoogstede/Klingelbeek gebied
  • Hierbij een evenredige verdeling van bebouwing over het gehele gebied, en een evenredige verdeling van de ruimte over bestaande en nieuwe bewoners/gebruikers.
  • Kwaliteit van gebied behouden en waar mogelijk versterken
  • Kwaliteit van de sociale structuur ten minste behouden en waar mogelijk versterken
  • Invulling als een inbreidingslocatie

HET WONENVerscheidenheid in woningtypen

  • Veel meer koop dan huur
  • Groene Ontmoetingsplaats essentieel, en met meer bewoners zou deze groter moeten
  • Inbreiding is ook verwevenheid met het bestaande. Huidige bewoners, bebouwing en tuinen hebben sfeer en eigenheid. Het is wenselijk dat daar oog voor en afstemming mee is.
  • Het nieuwe wonen dient dezelfde sfeer uit te ademen als de bestaande bewoning en/of daar zeker bij aan te sluiten.
  • Rekening houden met buurthistorie mbt huren/aankopen van gronden, speel- en buurtveld en respecteren van cultuurhistorische kapschuur (Kl 60)
  • Niet op voorhand onteigening van gronden. Nieuwe plannen juist als maatwerk passen in de bestaande wijk, niet de bestaande wijk verdringen voor nieuwbouwplannen.
  • Geen bebouwing hoger dan 2 woonlagen en een schuin dak. Laag gelegen gronden op het voormalige Kema terrein lenen zich veel beter voor de hogere bebouwing .
  • Voldoende seniorenwoningen creëren voor de oudere buurtbewoners van de wijk. Hierdoor doorstroming binnen de wijk mogelijk maken. Eigen ideeën en voorkeuren van deze senioren hierin verwerken.

LANDSCHAP

  • Kortste afstand tussen Veluwe en Rijn
  • Toegankelijkheid van Veluwe en Rijn kan beter:
    • Bij de ontwikkeling van de defensiehaven zorg dragen voor maximale toegangsmogelijkheden voor de buurtbewoners om te genieten van de Rijn
    • Bij ontwikkeling van TCN-gebied ten minste wandelmogelijkheid naar Mariëndaal opnemen.
  • Natuur tot in de achtertuin
  • Historie van agrarische activiteiten doorzetten, oa. de wijngaard handhaven.
  • Bestaand loop van grondwater en rivieren in takt laten. Beekjes en rivieren duidelijk zichtbaar maken in het landschap.
  • Hoogteverschillen in stand houden en uitbuiten bij de nieuwe bebouwing,
  • rekening houden met zichtlijnen bestaande bebouwing
  • Bestaande begroeiingen het gebied in stand houden.
  • Bijzondere diersoorten in het gebied beschermen in de nieuwbouwplannen.(bijv. de rugstreeppad).

VERKEER

  • Verkeersluwte houden en bevorderen ook aan de rand van het gebied
  • Er moet een duidelijk verkeersplan zijn voor het gehele gebied. Hierin moet ook een goede oplossing geboden worden voor het extra verkeer wat ontstaat door nieuwbouwplannen in omliggende gebieden.
  • Eén verkeersader is Utrechtseweg en die is de rand van de buurt
  • Ontsluiting van de wijk inclusief nieuwbouw veel aandacht geven, nieuwe verbindingsweg Kbw/Utrw noodzakelijk
  • Geen ontsluitingswegen vlak langs bestaande bebouwing plannen
  • Parkeervoorzieningen ruim plannen en landschappelijk inpassen